Saltlakrits & Hallon!

Jag hade en riktigt seg dag på jobbet i fredags, det kändes som minuterna var timlånga och av någon konstig anledning kunde jag inte sluta tänka på LAKRITS. Vilket är väldigt konstigt då jag inte ens är sådär jätteförtjust i lakrits. Mina smaklökar tycker i princip om den första tuggan av lakritsbiten men sedan blir de lite för salt för min del. Men ja, just denna eftermiddag kunde jag inte sluta tänka på just lakrits.

De första jag gjorde så fort jag slutat jobbet var att åka till mataffären och handla. Ut kom jag med lakrits och hallon! Sött och salt är en spännande kombination, haha lite som motsatser dras till varandra. Jag mixade lite och detta är resultatet!

IMG_4521

Hallon och saltlakrits cupcakes

225 gram smör
2,8 dl socker
1 tsk rosa karamellfärg
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
5 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
¼ bikarbonat
1 krm salt
2,25 dl filmjölk
2 dl frysta hallon, grovhackade

Vispa smör och socker pösigt och tillsätt ett ägg i taget tills allt är väl blandat.
Lägg de torra ingredienserna i en skål, och blanda därefter in i smeten omväxlande med filmjölken som blandats med karamellfärgen.
Tillsätt till sist hallon och rör försiktigt. Fördela smeten i dina muffinsformar. Jag hade ganska små formar så de blev ca 24 st.
Grädda i 175 grader, ca 12 min. Ta ut ur ugnen och låt kallna.
FullSizeRender (7)FullSizeRender (5)

Vispad vanilj smörkräm
225 gram smör
2 tsk vaniljsocker
4 dl florsocker
3 msk röd mjölk
1 krm salt
Mald saltlakrits strössel

Vispa smöret mjukt och tillsätt mjölken.
Fortsätt vispa och tillsätt resterande ingredienser utom strösslet. Vispa tills du får en fluffig konsistens på de hela. Mjölk och florsocker mängden kan regleras.
Håll lite koll på konsistensen av din smörkräm.Häll sist i ditt strössel provsmaka för att reglera hur salt du vill ha din kräm.
Vill du att den ska smaka väldigt mycket lakrits får du givetvis tillsätta mer.

Spritsa efter tyckte och toppa med saltlakrits sås och färska hallon.

FullSizeRender (6) FullSizeRender (8)

Leave a Reply

