Morotskaka deluxe

Morotskaka är en alldeles speciell efterrätt tycker jag. Hur kan något som innehåller morötter förvandlas till något så gott? Morötter i sig är ju inte särskilt goda, de är min åsikt i alla fall. Jag har i flera dagar velat baka morotskaka eftersom de var ett tag sedan men jag börjar tycka den gamla vanliga morotskakan börjar bli lite tråkigt. Därför bestämde jag mig för att piffa till den lite.

Resultatet blev morotskaka DELUXE!
FullSizeRender (4)
En saftig morotskaka bakad i en mindre variant av en långpanna, syrig frostig men en aning lime, toppad med pekannötter, kokos och hemmagjord karamellsås. Här kommer hela receptet!

Morotskaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 tsk malen kardemumma
1 krm salt
1 ½ dl raps- eller solrosolja
4 ½ dl finrivna morötter

Sätt ugnen på 160 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd försiktigt ner i äggsmeten. Tillsätt olja och rivna morötter.
Grädda i nedersta falsen ca 35-40 min. Ta ut ur ugnen och låt kallna.

Creamcheese frosting med en hint av lime
200 gram Philadelphia mjukost
250 gram smör eller margarin
450 gram florsocker
2 tsk vaniljsocker
rivet skal från ca 1 lime

Vispa samman mjukost och margarin mjukt, tillsatt övriga ingredienser och fortsätt vispa.

Karamell sås
115 gram smör
2 ½ dl brun farin
2 msk ljus sirap
1,7 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Smält smöret i en mellanstor kastrull och tillsätt brun farin. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp. Sänk därefter värmen så att såsen inte bränns. Låt småkoka några minuter. Ta bort kastrullen från värmen.
Denna sås kan förvaras i kylskåp flera veckor. Om den stelnar är det bara värma i mircon i någon minut så återfår den sin konsistens.

Lägg upp och dekorera sedan efter egen smak och tycke! Jag toppade med grovhackade pekannötter och lite kokos. De blev en riktigt bra kombo! 🙂

Leave a Reply

