Ferrero rocher + Nutella = KÄRLEK

Ferrero rocher och nutella, behöver jag säga mycket mer? Dessa cupcakes hamnar ganska långt upp på min topplista!

Nutella-image-nutella-36652790-480-442
Detta inlägg vill jag passa på att tillägna Mr Nutella, Michele Ferrero som dog på alla hjärtans dag igår 89 år gammal!
Utan dig, ja helt ärligt. Vad hade världen varit utan nutella?
Jag använder nutella i alltifrån frosting till fyllning och dekoration (det funkar till och med att spritsa nutella istället för smält blockchoklad!). Ganska smidigt när man har knappt om tid eller om man helt enkelt älskar nutella. Så med det sagt RIP Michele Ferrero ❤ 

FullSizeRender (2)

Ferrero Rocher & Nutella Cupcakes

2 ½ dl vetemjöl

2 ½ dl socker

4 msk kakao

½  tsk bakpulver

¼ tsk salt

100 gram smält margarin

2 stora ägg

1 tsk vaniljsocker

1 dl bryggt kaffe alternativt snabbkaffe funkar också

12 st Ferrero Rochero

Så här gör du:
1. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål ställ åt sidan.
2. Vispa ägg och socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt mjölblandningen och kaffet och blanda väl, obs vispa ej!
3. Rör försiktigt men ordentligt i det smälta margarinet. Smeten kommer att vara tillräckligt tunn för att hälla.
4. Fördela smeten jämnt i ca 12 st muffinsformar. Placera en hel Ferrero Rochero i mitten av varje. Se till att din ferrero täcks av smet annars kommer den sticka upp.
5. Grädda i mitten av ugnen 175 grader i ca 18 min Ställ pannan på ett galler för att svalna.

Dekorera därefter med valfri frosting. Nedan ser ni receptet på nutella frosting som jag använde. Jag ville bryta av all choklad så jag lade även till lite vanilj smörkräm och därefter toppade jag med smält blockchoklad. Men de kan man göra lite som man själv känner för.

Nutella frosting
225 gram smör
8 dl florsocker
1 msk vispgrädde
2 tsk vanillsocker
2 dl Nutella

Vispa smör, nutella och vaniljsocker. Tillsätt därefter vispgrädde och florsocker tills din frosting fått önskad konsistens.

IMG_3262

 

Leave a Reply

