The cupcake of LOVE, Red Velvet ♥

Eftersom alla hjärtans dag närmar sig (inte för att jag ser fram emot det) tänkte jag tipsa om den absolut kärleksfullaste cupcaken som existerar enligt mig. Vilken är inte kärlekens färg om inte röd. Red velvet är väldigt känd speciellt i USA, vad jag vet är den ännu inte så poppis här i Sverige. Smaken är helt unik då man på något sätt kombinerar både choklad och vanilj vilket gör att den smakar något där mitt emellan. Med hjälp av lite ättika och röd hushållsfärg får kakan en underbar röd färg.

Jag toppade mina cupcakes med en klassisk fluffig cream cheese frosting och jordgubbar, Men bara fantasin sätter gränser. Jag tror hallon, creamcheese och choklad ganache skulle bli en oslagbar kombination till nästa gång.

FullSizeRender

Red velvet cupcakes


4 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk kakao
2 msk röd hushållsfärg
115 g smör eller margarin
3 ½ dl socker
2 ägg
1 ½ tsk vaniljsocker
1 ¼ dl filmjölk
½ tsk ättika

  1. Förvärm ugnen till 175 grader och förbered en muffinsplåt med ca 12 muffinsformar.
  2. Sikta ihop kakao, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål. Blanda filmjölk, ättika och den röda hushållsfärgen i en annan skål. Ställ åt sidan.
  3. Vispa socker och margarin i en stor skål tills de nått en fluffig konsistens. Tillsätt därefter ett ägg i taget och vispa ordentligt. Blanda i filmjölksblandningen omväxlande med mjölblandningen. Rör försiktigt med en spartel. Vispa inte!
  4. Fyll dina formar ungefär till häften och grädda därefter i mitten av ugnen ca 12 min.
  5. Låt muffinsarna kallna helt och dekorera därefter efter egen smak.

    FullSizeRender (1)

 

Leave a Reply

